Historie

1937 - Het begin

In 1937 start de vader dhr. Van de Laar op 24-jarige leeftijd als zelfstandig ondernemer. Met een ijskar/bakfiets rijdt hij met eieren, kippen en andere eerste levensbehoeften langs de boeren. Hiermee werd de basis voor het huidige Larco Foods B.V. gelegd.

1955 - Kruidenierswinkel


Aan de Dorpsstraat in Someren opent de vader van dhr. Van de Laar een kruidenierswinkel, waar -voor die tijd- een groot assortiment aan artikelen wordt verkocht.

1957 - Met de paplepel

De handel in pluimvee is met de paplepel ingegoten. Zoals de foto laat zien is de heer Van de Laar al op jonge leeftijd betrokken bij het bedrijf van zijn vader. 

1965 - Eigen slachterij

Er wordt een eigen slachterij opgericht voor kippen en konijnen ten behoeve van de groothandel.

1973 - De eerste bouillonpotjes

In 1973 wordt er op kleine schaal een begin gemaakt met het koken van kippen en de productie van bouillonconserven, waardoor de ambachtelijke kwaliteit voor een breder publiek bereikbaar wordt. Door deze schaalvergroting worden de eerste provisorische “productielijntjes” ontwikkeld en wordt overgegaan tot het aanschaffen van een staande autoclaaf.

1977 - Larco over de grens

Vanwege de succesvolle verkoop van bouillons in Nederland, besluit Larco in 1977 voor het eerst ook naar Duitsland te exporteren.

1983 - 1 miljoen potten

In 1983 wordt het magische aantal van 1 miljoen geproduceerde potten bouillon bereikt.

1988 - Opschalen

De nieuwbouw aan de Industrielaan 10 wordt in gebruik genomen, wat resulteert in een capaciteitsuitbreiding en verdere mechanisering en automatisering binnen alle geledingen van de organisatie. Larco heeft als doel de ambachtelijke smaak en kwaliteit van vroeger te behouden, mede door gebruik te maken van hedendaagse moderne technieken.

1996 - HACCP erkenning

De gekozen strategie levert een HACCP-erkenning op. HACCP staat voor Hazard Analysis and Critical Control Points en dit certificaat geeft aan, dat de werkzaamheden bij Larco Foods worden uitgevoerd volgens de richtlijnen van de hygiënecode, die is opgesteld door Horeca Nederland. Deze eerste officiële certificering geeft aan, hoe bij Larco Foods de focus op voedselveiligheid is gericht. Vergaande automatisering maakt het daarnaast mogelijk de productiecapaciteit uit te breiden. Nu kan in slechts twee dagen de totale verkoop van het jaar 1975 worden geproduceerd.

2008 - Modernisering uitstraling

Door de aankoop van het naastliggende terrein ontstaat de mogelijkheid om, gezien de groei van de afgelopen jaren, een uitbreiding te realiseren. Het nieuwe bedrijfspand geeft de mogelijkheid om, gebruikmakend van moderne voorzieningen, een verdere groei te bewerkstelligen. Daarnaast wordt de naam aangepast naar het huidige Larco Foods B.V. en wordt het logo in een nieuw jasje gestoken.

2009 - Uitbreiding assortiment

Als nieuwe productgroep worden diverse varianten kant-en-klaar soepen geïntroduceerd.

Heden - Kwaliteit voorop

Als Maatschappelijk Verantwoorde Onderneming streeft Larco ernaar de ontwikkelingen rondom duurzaamheid nauwlettend te volgen. 'Lekker en gezond', zoutreducerend en vrij van (kunstmatige) toevoegingen zijn de nieuwe normen geworden. Ook initiatieven als het uitsluitend verwerken van kippen met vrije uitloop -wat altijd al de standaard was- en het hergebruiken van restwarmte, laten zien dat MVO bij Larco hoog in het vaandel staat.

 

De traditionele wijze van het kook- en bereidingsproces vormt, in combinatie met het toepassen van moderne technieken en expertise, een garantie voor de allerbeste kwaliteit met de hoogste zekerheid.